A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Байрацький ліцей Липоводолинської селищної ради Сумської області

Палички Кюїзенера

Дата: 27.02.2023 12:51
Кількість переглядів: 18

Роботу з паличками можна розпочинати в будь-якій віковій гру­пі. При цьому доречно дотримуватись таких умовних етапів роботи з ними:

  • ознайомлювальний (сенсорно-ігровий);
  • частково-керований (практично-діяльнісний);
  • самостійний (експериментально-дослідний).

На ознайомлювальному етапі діти розглядають палички, кру­тять їх у руках. При цьому задіяні дрібні м'язи рук, тактильні відчут­тя та зорове сприймання дітей. Тут набір паличок є грою-конструктором чи мозаїкою для моделювання та конструювання різних площинних та об'ємних фігур, таких як: одноколірний чи різноко­лірний тин, потяг з однаковими чи різними вагонами, башта, пали­ця, геометричні фігури, прості для складання предмети (дім, віконце, сходинки, квіточка, стілець) або елементарні узори.

Доцільними на цьому етапі будуть завдання на класифікацію, порівняння чи аналізування множини паличок. Слід використову­вати один чи декілька повних комплектів лічильних паличок Кюїзе­нера або вибіркову множину — лише короткі білі та довгі червоні палички тощо.

          Можна запропонувати дітям такі завдання: виберіть лише жовті палички; оберіть будь-яку паличку та порівняйте її довжину з довжиною палички, що у вихователя чи інших дітей; розкла­діть палички в різні коробочки за зразком (при цьому палички чи коробочки можуть бути розміщені як на одному місці, так і по всій кімнаті).

На наступному етапі роботи з паличками більшість ігор мають практично-діяльнісний характер: маніпуляції, конструювання, на­кладання, моделювання. Наведемо приклади ігор з паличками, які охоплюють різні види діяльності і можуть бути використані на цьому етапі.

Для здійснення логіко-математичної діяльності є велика група ігрових завдань, спрямованих на формування вміння рахувати. Скажімо: порахуй, скільки всього паличок; порахуй лише жовті палички; вибери три однакові палички; вибери й виклади в рядок п'ять синіх паличок; виклади в рядок стільки само пали­чок, скільки козенят у кози; у мене три палички, виклади в ря­док більше паличок, ніж у мене; побудуй казковий ланцюжок, викладаючи палички різного кольору одна за одною: перша — жовта, друга — зелена, третя — червона тощо.

Палички Кюїзенера дають змогу по-різному організувати сен­сорно-пізнавальну діяльність.        

Цьому сприятимуть такі ігрові завдання: із заплющеними очима знайти дві однакові за розміром палички; потримати у руках палички одного кольору, запам'ятати їх розмір, а потім із заплющеними очима взяти в руки будь-яку паличку й визна­чити її розмір: більша, менша, однакова; прибрати одну палич­ку чи змінити послідовність розміщення усіх паличок.

Як варіант літературно-творчої та художньої діяльності з ко­льоровими паличками пропонується використовувати роботу зі спеціально розроб­леними альбомами для дітей від трьох років методом накладання або складання об'єкта за зразком. Щоб скласти запропонований ма­люнок, діти мають дібрати палички за кольором та розміром і пра­вильно їх розмістити на малюнку (накласти зверху) або поруч із ним (скласти за зразком). Такі ігри сприяють розвитку в дошкільників дрібної моторики, просторового мислення, відчуття розміру та форми. Такі ігри найліпше проводити індивідуально або в парах та супрово­джувати різними завданнями.

       Запропонуйте дітям дібрати якомога більше слів, що охарактеризують певного персонажа. Діти мають відповідати на запитання: «Який цей персонаж? »

Під час мовленнєвої діяльності палички можуть виконувати функцію сигнальних карток, які використовують для засвоєння пев­них мовленнєвих конструкцій.

           Для цього обирають палички двох кольорів, яким присвоюють значення. Наприклад: зелена — так, червона — ні. Потім вихователь озвучує правильні чи неправильні твердження («Яблу­ко — це фрукт»; «Потяг літає»; «Вовк — це домашня тварина»; «Лимон кислий»; «Дерево вище, ніж кущ» тощо). Діти індивідуально, отримавши необхідну кількість паличок обох кольо­рів, викладають ланцюжок, реагуючи на кожне твердження.

Мовлення дітей стимулюють ігри з двома — трьома різними па­личками. Кожна дитина викладає їх у певній послідовності, а по­тім складає словосполучення або речення з «обов'язковим» словом («після», «перед», «жовтий», «синій», «довша», «коротша» тощо).

Рухливі ігри можна організувати, розсипавши палички по під­лозі та запропонувавши кожній дитині зібрати «врожай» із паличок певного кольору або розміру. Потім можна продовжити рухові вправи, запропонувавши знайти в групі того, у кого є палички такого самого    кольору або розміру. Такі завдання також мають інтегровану природу, оскільки дають змогу не лише залучати дітей до рухової діяльності, а й розвивати в них на­вички класифікації, порівняння предметів, уміння розрізняти предмети за кольором та розміром, взаємодіяти одне з одним тощо.

   Цей   етап роботи з паличками передбачає організацію самостійної діяльності дітей, що може мати різне змістове наповнення у контексті теми дня та тижня. Оскільки паличка певного кольору та розміру може виконувати роль символа, за допомогою усього набо­ру можна закодувати будь-яку інформацію, інтерпретувати будь-яке знання. Під час самостійної роботи діти самі досліджують властивос­ті об'єктів та відкривають для себе нові знання за допомогою експе­риментальної роботи з паличками.

Так, можна запропонувати дітям винайти найоптимальнішу мірку (паличку) для вимірювання столу чи олівців; моделювати явища природи (наприклад, веселку) за допомогою поєд­нання кольорів; зобразити модель тексту, обравши умовні по­значки для його частин. Крім того, у зоні свободи діти можуть використовувати матеріал для творчої чи експериментальної діяльності на власний розсуд.

         Функції вихователя у зоні свободи — мотивувати дітей, надати їм необхідні матеріали, організувати простір та пояснити правила поводження з матеріалами.

Обладнання середовища групи засобами навчання та розвитку відіграє неабияке значення для побудови дитячої навчаль­но-пізнавальної діяльності, колективної й індивідуальної, регламен­тованої та нерегламентованої. Тому правильний добір дидактичних засобів є запорукою успішного застосування середовищного підходу до організації освітнього простору.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора